Elsebeth Dreisig, Thomas Peter Koppel og Carol Conrad. Søndag d. 22. januar kl. 16, Vestjysk Gymnasium, Tarm

Nytårskoncert.
Thomas Peter Koppel glæder sig til at lade tæppet gå for den traditionsrige nytårskoncert på Vestjysk Gymnasium i Tarm. Tenoren Thomas Peter Koppel har allieret sig med sopran Elsebeth Dreisig om et program indenfor den lettere genre med fokus på bl.a. operette, musical! Parret byder samtidig denne gang op til musik i trefjerdedelstakt - og bag tangenterne sidder den vidunderlige Carol Conrad. Dørene til gymnasiets festsal åbner kl. 15.30. Der serveres et glas champagne i pausen. Rigtig godt nytår!

Ensemble MidtVest og Esbjerg Ensemble Søndag d. 26. februar kl. 16.00, Grene Scenen Ringkøbing-Skjern Kulturcenter

Wolfgang Amadeus Mozart: Serenade i Es-dur KV 375, obo, klarinet, horn og pauker.
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr. 7 i A-dur op. 92 arr. obo, klarinet, horn og pauker.
Ved denne koncert har blæserne fra Ensemble MidtVest slået sig sammen med blæserne fra Esbjerg Ensemble for at spille værker for blæseroktet.
Mozarts blæserserenade blev oprindelig skrevet for to klarinetter, to horn og to fagotter. Men Mozart hørte efterfølgende at den østrigske kejser havde ansat en blæseroktet og han tilføjede derefter straks to oboer til serenaden.
Beethovens symfoni nr. 7 blev uropført i Wien ved en hyldest for veteraner, der havde kæmpet mod Napoleon.
Ved denne koncert hører vi symfonien i et specielt arrangement. for blæsere og pauker fra Beethovens egen tid.

Daimi & Lousiana Jazzband. Lørdag d. 25. marts kl. 13-16.
Vestjysk Gymnasium, Tarm

Daimi er kendt af alle.
Daimi er 'verdenskendt' i Danmark, hendes musikalitet og charme borger for en dejlig oplevelse hver gang hun er på scenen. Hun er en velrenommeret skuespiller og har spillet revy med de største. At hun “sætter sin hat som hun vil” og også synger jazz er måske knap så kendt. Men hun har sunget jazz i mange år og gør det med en rytmisk fornemmelse som placerer hende blandt de allerbedste.

Hun er en jazzsangerinde af nordisk karakter når hun synger med sin rene, klokkeklar stemme. I samarbejdet med Louisiana Jazzband kommer hendes kvaliteter allerbedst til udfoldelse.

Musik, der går til hjertet og lige i benene
Louisiana Jazzband spiller populær, udadvendt swing-jazz af højeste kvalitet i professionel udførelse og dets medlemmer er garvede veteraner på den danske jazzscene. Bandet har altid været garant for glad, dansevenlig, swingende jazz i overordentligt velklingende arrangementer. Rytmegruppen driver musikken fremad på smukkeste vis og blæserne i front-linien har et indforstået, velklingende samspil.

Louisiana Jazzband har tidligere udsendt fem CD'erne. For nylig udkom ’Teach Me Tonight’, hvor Daimi endnu engang bidrager til løjerne med sin fine jazzfeeling. Det er med stolthed, at bandet kan meddele at CD'erne er blevet godt modtaget - rigtig godt endda - af publikum og anmeldere.

Kort sagt er Daimi sammen med Louisiana Jazzband garant for en aften med glad og swingende, dansevenlig jazz for det voksne publikum som tager udgangspunkt i den dejligste del af jazzens 'melodibog'.

Randers Kammerorkester og skuespiller Ulla Henningsen Onsdag d. 5. april kl. 19.30, Grene Scene, Ringkøbing Skjern Kulturcenter

Mozart i ord og toner

Gennem en mosaik af musik og breve tager det 12 mand store Randers Kammerorkester og Ulla Henningsen publikum med på en rejse ind i den verden, der var Mozarts. Hele livet var Mozart en ivrig brevskriver, der i et sprudlende og levende sprog malede et farverigt billede af sin samtid. Ved koncerten vil Ulla Henningsen gengive flere af Mozarts breve, og oplæsningen suppleres med en række af Mozarts mest kendte og elskede musikstykker, herunder bl.a. "Eine Kleine Nachtmusik" og ouverturerne til operaerne Cosi Fan Tutte og Figaros bryllup

MidtVestjysk Ungdomssymfoniorkester Onsdag d. 27. september kl. 19.30. Vestjysk Gymnasium, Tarm

Ved efterårets første koncert er det "den store musik", der er på programmet.  Musikforenngen får nemlig besøg af MidtVestjysk Ungdomssymfoiorkester - et orkester, der består af en stribe unge og talentfulde musikere, der har det tilfælles, at de både er dygtige musikere på deres instrument og gerne deler musikglæden ved at spille med i et størrre orkester. Orkesteret, der rent organisatorisk hører under Orkester MidtVest har flere gange optrådt i DR's koncertsal og vil ved koncerten i Tarm give prøver på deres repertoire , der indeholder værker af de store klassiske komponister, ligesom koncerten også byder på solistiske indslag.
Koncerten arrangeres i samarbejde med VGT's Venner.

Brahms Trio (Moskva) Torsdag d. 9. november kl. 19.30, Grene Scenen, Ringkøbing Skjern Kulturcenter

Den russiske Brahms-trio består af Nikolaj Satsjenko, violin. Kirill Rodin. cello og Natalja Rubinstein, klaver. De har alle været vindere af store internationale konkurrencer, herunder Tjajkovskij-konkurrencen i Moskva. Der venter os en stor og betagende oplevelse.

Klavertrioens program:
Franz Schubert: Klavertrio nr. 2 i Es-dur opus 100
Johannes Brahms: Klavertrio i B-dur opus 8
Dmitrij Sjostakovitj: Klavertrio i e-mol opus 67

Vor Frelsers Kirkes Kor (Esbjerg) Søndag d. 10. december kl. 16, Tarm Kirke

Julekoncert

Hvor er det skønt at høre et kor der har alle farver i paletten og ikke kun de afdæmpede pasteller, som er normen for de fleste kor i dag.
Sådan lyder et uddrag af en anmeldelse af Vor Frelsers Kirkes Kor som under ledelse af den karismatiske dirigent, Mikkel Andreassen synger julen ind i Tarm Kirke.
Vor Frelsers Kirkes Kor er en frodig blandig af konservatoriestuderende, uddannede sangere samt velsyngende amatører. Ved opførelser af større og mere krævende værker suppleres koret af tidligere medlemmer samt tilrejsende korsangnere fra hele Danmark. Koret beskæftiger sig mest med romantisk og nyere kormusik. Koncerten arrangeres i samarbejde med Tarm Kirke