(UDSAT) Søndag d. 17. januar kl. 16.00: Nytårskoncert med Royal Danish Brass | Vestjysk Gymnasium Tarm

Skjern-Tarm Musikforening blæser det nye år i gang med hjælp fra Royal Danish Brass. Med fem messingpersonligheder på scenen er der garanti for en festlig koncert med musik fra fire århundreder. Ren renæssance, gennembroderet barok, klingende klassik, rendyrket og rislende romantik – og naturligvis de toner som traditionelt knytter sig til fejringen af nytåret. Musik af Dowland, Bach, Beethoven, Kuhlau, Strauss, Lumbye, - og musikerne hedder Jonas Wiik, Lars Ejlif Hansen, Henning Hansen Keld Jørgensen og Christian Bay. Programmet bliver præsenteret og kommenteret af ensemblets absolutte senior, Keld Jørgensen, som også var én af grundlæggerne helt tilbage i 1977. Og der er bobler i pausen!

Koncerten arrangeres i samarbejde med VGT’s Venner.

(UDSAT) Søndag d. 7. februar kl. 16.00: Andrea Pellegrini og Tanja Zapolski (Kramp Scenen, Ringkøbing-Skjern Kulturcenter)

Vi er stolte over at kunne præsentere to smukke, funklende stjerner på den danske musikhimmel - Andrea Pellegrini og Tanja Zapolski. Andrea er mezzosopran, og hendes alsidige repertoire spænder over partier fra Bizets, Wagners, Verdis, Donezettis operaer til rock sammen med Jacob Binzer fra D.A.D. Ved denne koncert akkompagneres hun af pianisten Tanja Zapolski. Tanja er en af Danmarks førende klassiske pianister, havde sin første solistoptræden som 8-årig og har siden forbløffet publikum i ind- og udland med solokoncerter og kammermusik med nogle af verdens bedste musikere. Andrea Pellegrini og Tanja Zapolski har begge under-holdt seerne i ”Den klassiske musikquiz” - i Skjern vil de divertere med operaarier og nyere musik.

Lørdag d. 20 marts kl. 13.00: Frokostjazz med Creole Catz (Vestjysk Gymnasium Tarm)

Musikken ved årets ”sild og jazz”-arrangement bliver leveret af Creole Catz. Orkestrets navn stammer fra kreolermusikken, som er en spændende blanding af flere forskellige jazz-stilarter. De spiller alt fra blues over New Orleans-jazz og swing til den medrivende boogie woogie, alt sammen med iørefaldende arrangementer og flerstemmig sang. Inspirationen er bl.a. de tre Louis’er, Armstrong, Prima og Jordan, men også numre af Fats Waller, Mr Acker Bilk, Just/Frost og danske evergreens indgår i det alsidige repertoire. De 5 musikere i Creole Catz har erfaring fra danske og udenlandske scener, hvor de er kendt for med højt humør og præ-sentationer at have godt fat i publikum. Og inden koncerten er der jo sildebuffet!

Koncerten arrangeres i samarbejde med VGT’s Venner.

Søndag d. 19. september kl. 16:00: Den Jyske Harpetrio (Kramp Scenen, Ringkøbing-Skjern Kulturcenter)

Den Jyske Harpetrio består af Marianne Leth, fløjte, Olga Goija, bratsch, og Joost Schelling, harpe. Claude Debussy var den første, der skrev en komposition for denne besætning, La Deuxieme Sonate, og senere har flere andre skrevet værker for harpetrio, da klangfarverne i en sådan er mange: Fløjten er det lyse blæsein-strument, bratschen den bløde stryger og harpen det flotte, klangfulde strengeinstrument. Trioens repertoire er domineret af fransk musik, Debussy, Ravel, Saint-Saëns og Ibert, men også Carl Nielsen og mindre kendte komponister kan være på programmet. Musikerne er alle uddannet fra musikkonservatoriet både i Danmark og udlandet, og udover at spille i trioen og som solister er de ansat i hhv. Aarhus Symfoniorkester og Randers Kammerorkester. Det bliver en eftermiddag med velklingende og iørefaldende musik.

Søndag d. 10 oktober kl. 16.00: Katrine Gislinge - Piano (Kramp Scenen, Ringkøbing-Skjern Kulturcenter)

Mange kender hende fra tv, hvor hun demonstrerer sin enorme viden om musik i prgrammet ”Den klassiske musikquiz” på DR2. Mest kendt er hun dog fra alverdens forskellige koncertsale. Katrine Gislinge har nemlig gennem de sidste tre årtier etableret sig som én af Skandinaviens førende og mest markante pianister, og hun har spillet både solo- og kammermusikkoncerter over det meste af Europa og USA. Skjern-Tarm Musik-forening glæder sig til nu også at præsentere Katrine Gislinge, som vil give prøver på sin eminente formid-ling af nogle af de store klassiske klaverværker.

Søndag d. 31. oktober kl. 16.00: Glemmer du? - Dansk musik under besættelsen (Vestjysk Gymnasium Tarm)

Det er længe siden, at musikforeningen har haft en cafékoncert med mulighed for køb af kaffe og lagkage i pausen. Nu er chancen der, da vi byder velkommen til sanger Mads Elung-Jensen og pianist og sanger Niels Bo Emgren, som vil fortrylle os med programmet: Glemmer du? – en kabaret om tiden før 2. verdens-krig og tiden under og efter besættelsen. Mads og Niels har tidligere været en del af ensemblet Kopenhagen Kabaret og har nu fundet sammen igen og glæder sig til at tage et friskt blik på de danske musikalske kron-juveler.

Koncerten arrangeres i samarbejde med VGT´s Venner

Søndag d. 28. november kl. 16.00: Julekoncert med Århus Pigekor (Tarm Kirke)

Genåbningen af Tarm Kirke markeres ved årets julekoncert med ikke kun et af Danmarks, men faktisk et af verdens dygtigste kor, nemlig Aarhus Pigekor. Koret er kendt viden om for sin høje musikalske standard og har i både 2014 og 2018 vundet titlen som 'World Champion' ved verdens største korkonkurrence, der i 2018 blev afviklet i Sydafrika. Udover at lave en række solokoncerter optræder de rutinerede sangere i alderen 15-22 ofte med symfoniorkestre, de har indsunget adskillige CD'er og har gennemført mange store turneer i bl.a. Sydafrika, USA, Argentina, Canada og Kina. Publikum kan godt glæde sig til en kor-oplevelse af de helt store!

Abonnenter har naturligvis gratis adgang – for øvrige er entreen 80 kr.

Koncerten arrangeres i samarbejde med Tarm Kirke